آجرنما ساختمان را چگونه انتخاب کنیم؟

آجرنما ساختمان را چگونه انتخاب کنیم؟

آجرنما نمای بیرونی ساختمان است که برای تبدیل نمای ساختمان به سبک سنتی استفاده می شود. روکش نیز اصطلاحی است که برای پوشش بیرونی ساختمان و لایه محافظی که از یک فضای داخلی محافظت می کند به کار می رود.

اگرچه روکش فلزی که در ساختمان ها به کار می رود، معمولاً وزن را تحمل نمی کند؛ بنابراین نمی تواند به پایداری و ماندگاری کمک کند، اما ممکن است نقش مهم دیگر را در ساختمان ایفا کند. آجرنما نوعی روکش معمولی ساختمان است.

شما می توانید آجرنما ساختمان را در بسیاری از نقاط دیگر جهان چه ایران و چه کشورهای دیگر بیابید و روز به روز محبوب تر نیز می شود. آجر همواره در مورد توجه افراد قرار گرفته و برای قرن ها توسط بسیاری از فرهنگ ها استفاده شده است.

این نوع روکش، خود را به تعدادی از دسته بندی های مختلف معماری از سنتی بگیرید تا مینیمالیستی و فوق مدرن ارائه می دهد.

مزایای استفاده از آجرنما چیست؟

آجرنما ساختمان آب را دفع می کند و از بین می برد؛ بنابراین آب نمی تواند به قاب داخلی ورود کند. این کار احتمال آسیب به قاب را کاهش می دهد. این امر با دور نگه داری آب، فضای داخلی را خشک و راحت نگه خواهد داشت. این یکی از چندین روشی است که استفاده از آجرنما را نسبت به سایر انواع روکش ها سودمندتر و متمایزتر می کند.

روکش های فلزی با استفاده از آجر به جذب ضربه و ایجاد عایق نیز کمک شایانی می کنند. چندین لایه در ساختمان هوا را به دام انداخته و یک نوع مانع عایق ایجاد می کند که دما را ثابت نگه دارد. از آنجا که سیستم کنترل آب و هوا در ساختار یکپارچه شده، کنترل دما آسان و راحت تر است.

لایه های عایق تراکم کمتری دارند. روکش فلزی از عناصر ساختاری ساختمان محافظت و مراقبت خواهد کرد و می تواند اثراتی مانند بادهای شدید یا برخورد با اشیاء را جذب و کنترل کند. آجرنما نقش زیبایی شناختی مهمی دارد. آجرنما ساختمان اولین چیزی است که مردم به آن توجه می کنند.

آجرها را در بسیاری از الگوها و دوره های مختلف قرار می دهند تا به جذابیت بصری نما اضافه شود. گاهی اوقات نیز چند نوع آجر روی سازه برای بافت و لایه بندی ساختمان به کار می رود. برای تنوع بیشتر، این نوع روکش ممکن است آجرهای چند رنگ و آجر با اندازه‌ های مختلف را شامل شود تا به جذابیت زیبایی ‌شناختی اضافه کند.

در کجا می توان از آجرنما استفاده کرد؟

به طور کلی پاسخ به این سوال آسان است. تقریباً در هر جایی پاسخ وجود دارد! آنها را می توان به صورت داخلی تقریباً بر روی هر دیواری و همچنین به صورت خارجی تقریباً بر روی هر دیواری یا کاملاً مستقل با توجه به سیستم روکش فلزی مورد استفاده استفاده کرد. به طور کلی، محبوب ترین بازار برای آجرنما لغزش بخش های زیر است.

  • ساخت و ساز بتن پیش ساخته
  • خود ساخت های قاب چوبی
  • ساختمان های مدولار و دیگر MMC ها
  • پوشش اصلاحی بر روی ساختمان های تجاری و مسکونی خسته و نامناسب
  • دیوارهای داخلی در هر دو بخش مسکونی و تجاری.
  • سیستم های آجرنما

امروزه به دلیل محبوبیت و دوام آجر، مجموعه ای از سیستم های مختلف روکش آجر در بازار وجود دارد. در زیر انواع اصلی سیستم ها آورده شده است

  • سیستم های پیوندی
  • سیستم های ریلی
  • پانل های سبک وزن
  • پانل های بتنی پیش ساخته

هر یک از این نوع سیستم ها چندین سازنده مختلف دارند که نسخه خود را ارائه می دهند، و هر نوع سیستم روکش دارای لیستی از مزایا و معایب خاص خود است که مهمترین آنها ارتفاع نصب و درجه آتش سوزی است. اینها به طور کلی دو عامل مهم در هنگام تعیین یک سیستم آجرنما هستند.

مزایای کلیدی آجرنما ساختمان

آجرنما روی دیوارهای خارجی مزایای بسیار دیگری نیز دارد.

 ظاهر

 آجرنما می تواند جذابیت هر ملک مسکونی یا تجاری را بهبود بخشد، به ویژه هنگامی که برخی از ویژگی های ذکر شده در بالا را شامل می شود. روکش دیوار آجری همچنین می تواند در رنگ ها و بافت های مختلف برای مطابقت با سایر عناصر ساختمان مجاور در دسترس باشد.

استحکام و مقاومت بالا

 آجرنما ساختار داخلی ساختمان را از انواع مسائل احتمالی مانند ترک ها و آسیب های ناشی از ضربه محافظت می کند.

تعمیر و نگهداری کمتر

نگهداری آجرنما بسیار ساده تر از هر ماده روکش دیگری است. آجرنما به ندرت نیاز به تمیز کردن دارد تا به بهترین شکل ظاهر شود، و از آنجایی که از یک محصول طبیعی ساخته شده است، هوای مطبوع را افزایش می دهد.

عایق کاری

آجرنما روشی برای عایق‌سازی ساختمان‌ها از اتلاف صدا و گرما است که وقتی با یک سیستم عایق ترکیب می‌شود، مخصوصاً برای املاک واقع در مناطق شهری مفید است.

صرفه جویی در انرژی

عایق آجرنما تنظیم دما را بهبود می بخشد که به نوبه خود باعث صرفه جویی طولانی مدت انرژی می شود.

از فضای داخلی محافظت می کند

آجرنما از ساختمان ها در برابر نفوذ آب محافظت می کند و می تواند از آسیب های داخلی پرهزینه ای که ممکن است به دلیل رطوبت، کپک یا سایر آلاینده های خارجی تعمیر آنها دشوار باشد، جلوگیری کند.

افزایش ارزش ملک

آجرنما دارای مزایای زیبایی شناختی و عملی است که می تواند ارزش ملک را افزایش دهد، این امر به ویژه در ساختمان هایی که دارای سیستم پوشش بیش از حد برای بهبود تصویر ساختمان بوده اند قابل توجه است.

مقرون به صرفه بودن

روکش لغزشی آجری را می توان با کسری از هزینه ساخت دیوار آجری و همچنین در بازه زمانی سریعتر نصب کرد. لغزش های آجری را می توان در نیم متر مربع نیز خریداری کرد که امکان پوشش مناطق کوچک را با هزینه بسیار کمتر فراهم می کند.

طول عمر بالا

لغزش های آجری ما از آجرهای سفالی واقعی ساخته شده اند که طبق استاندارد BS EN 771- ساخته شده اند و در صورت نصب صحیح توسط یک متخصص طراحی شده اند تا طول عمر ساختمان را دوام بیاورند.

مقاوم در برابر آتش

آجرهای رسی خنثی، غیر قابل احتراق هستند و بسته به نحوه ساخت و اجرای آنها نسبت به بسیاری از انواع روکش های دیگر محافظت بیشتری در برابر حرارت و آتش ایجاد می کنند.

آیا آجرنما نیاز به مراقبت دارد؟

آجرنما کاذب یا ساختگی را می توان توسط برخی از شرکت ها ساخت و توسط پیمانکاران عمومی نصب کرد. این نوع روکش معمولاً برای مصارف خارجی مناسب نیست، و همچنین معمولاً هیچ گواهی عملکرد آزمایشی ندارد، که ممکن است بعداً پس از شروع شکست، گران تمام شود.

متداول ترین انواع خرابی در این محصولات نامرغوب معمولاً یکی از سه مورد است، وزش صورت ها به دلیل مقاوم نبودن به یخ زدگی، محو شدن رنگ به دلیل ساخته شدن آنها از سیمان، پوکه یا افزودنی های گچ و نه از خاک رس واقعی، یا معمولاً به دلیل انقباض در دماهای گرم می توانند آسیب ببینند.

زیرا در کوره های با دمای بالا مانند آجرهای واقعی پخت نمی شوند. روکش فلزی ارزان‌تر از آجر واقعی است و می‌تواند در مکان ‌های خاص داخلی که ممکن است بیش از 5 سال عمر کند استفاده شود، با این حال ما همیشه توصیه می‌کنیم فقط از آجرنما واقعی استفاده کنید که از آجرهای سفالی واقعی برش خورده‌اند و آزمایش شده‌اند.